Ci scrive un collega che, la sua azienda ha deciso di passare tutti i propri dipendenti al contratto CCNL Commercio. “L’assurdità è questa” scrive il collega”: si offre € 350,00/€ 500,00 + provvigioni (ai nastri di partenza), tutto il resto (auto e accessori) a proprio carico. Credo che alla Follia e alla Stupidità Umana, veramente, non vi sia LIMITE, ma cosa gravissima è che tanti colleghi (de-formati) hanno accettato…….allucinante!”
The colleague does not tell us other details, such as whether he treats prescription drugs or not, so we will try to comment on the basis of the little information provided.
Evidentemente se il CCNL del commercio applicato agli ISF prevede quel tipo di retribuzione è per la funzione di “operatore di vendita” cioè viene retribuito anche con provvigione, o con altre forme di incentivo. Per retribuzione si intende la media mensile dei guadagni globali percepiti nei dodici mesi precedenti la data di scadenza dell’ultima liquidazione periodica.
Pertanto, innanzitutto va considerato l’art. 122 del D.Lgs. 219/06 in cui si dice che “gli informatori scientifici devono riferire al servizio scientifico di cui all’articolo 126, dal quale essi dipendono” e, appunto all’art. 126 si precisa: “il Servizio scientifico deve essere indipendente dal Servizio marketing o vendite dell’impresa farmaceutica”. Pertanto che siano inquadrati come “operatori di vendita” è illegale.
So in our system there is no obligation by the employer, who is not a member of an employers' organization signatory to a collective agreement, to apply the CCNL of the product sector in which the company operates, nor is there a duty to apply "a" collective agreement.
However, in the common interpretation, the collective agreement of the sector establishes the minimum salary parameter regardless of whether the employer agrees or not.
The purpose of the CCNL is to guarantee the conditions that are valid for all workers of a certain sector and mandatory for those who employ and fall into a certain category.
the CCNL governs employment relationships for all those aspects delegated by the Legislator or not foreseen by it. Usually the National Collective Labor Agreements are made up of three parts: the economic part, the regulatory part and the mandatory part. The latter contains the provisions governing the relations between the associations that sign the contract.
the CCNL, however, is also used for avoid competition among those who employ, as it could apply lower wage conditions, decreasing the cost of labor and consequently making unfair competition with others in the sector. In this way, all the companies that belong to a specific category know that using that specific collective agreement, none of them can offer the worker a salary that is lower than that offered by the other. The competition though it must also be avoided among workers which, given the crisis. they could accept, in order to get a job, even a salary that is not up to par.
In any case, in the event of a change in the CCNL, the acquired rights must be maintained. This implies that the regulation of the employment relationship in the context of a change in the collective bargaining agreement must take into account these rights which, as already acquired to the worker's assets, cannot be changed by subsequent changes to the bargaining agreement applicable to the relationship.
In the event of a unilateral employer provision, however, the company generally provides for the forced application of the new collective contractual framework, with operational measures aimed at preventing the risk of compensation due to the violation of various contractual obligations.
A questo punto si possono attivare almeno tre vie: coinvolgere l’ispettorato del lavoro, coinvolgere i Sindacati, adire a vie legali.
PS.: a titolo informativo nel CCNL del commercio nel “Protocollo aggiuntivo per operatori di vendita” si precisa all’Art. 19 – Rischio macchina “Con decorrenza da luglio 2005, fermo restando l’accollo all’Operatore di Vendita della franchigia di € 130,00 per ogni sinistro, le spese di riparazione dell’automezzo per incidenti passivi provocati – senza dolo – dagli Operatori di Vendita durante lo svolgimento delle prestazioni lavorative saranno sostenute dalle aziende nella misura dell’ottanta per cento e comunque con un massimale di € 3.000,00 anche con forme assicurative o altre equivalenti convenzionalmente pattuite tra le parti interessate, fermo il diritto di controllo sulla effettività del danno e sulla corrispondenza della fattura. L’uso dell’automezzo deve essere comunque preventivamente autorizzato dall’azienda”.