IMS Health also ranks the top 10 pharmaceutical companies that use Social Media according to the following scheme:
1 – Johnson & Johnson
2 – GlaxoSmithkline
3 – Novo Nordisk
4 – Pfizer
5 – Novartis
6 – Boehringer Ingelheim
7 – Bayer
8 – Merck & Co
9 – AstraZeneca
10 – UCB
IMS Health has used several indices to rank such companies as:
Achievement index: misura il numero assoluto di ‘ascoltatori’ e si basa sul numero di persone raggiunte da ogni canale attraverso i gusti, le azioni e re-tweet.
Relevance index: misura se le persone pensano che i messaggi, o i contenuti, siano pertinenti e/o utili. L’indice si basa sulla misura in cui il contenuto è condiviso e trasmesso attraverso le reti sociali.
Relationship index: è una misura di interazione – avanti e indietro di conversazione – e una misura dell’integrazione dei consumatori, o dei pazienti, con l’Azienda farmaceutica. Questo indice misura il livello di interazione tra una società e coloro che postano, rispondono o comunque interagiscono con i messaggi aziendali.
Johnson & Johnson is the most social pharma company in the world, followed by GlaxoSmithKline and Pfizer.
Johnson & Johnson is the most mentioned brand on social media.
Bayer has the most active base and highest number of fans on Facebook. As a result Bayer is ranked no. 1 on Facebook among all competitors.
Pfizer got the highest score on Twitter.
Source: Linked-in November 12, 2014