Dear colleagues, friends and readers of this site, here I am again. The reason for my speech today could be narrowed down to "we already said it”.
Today with a certain astonishment and even with a pinch of satisfaction I read on Pharmakronos an intervention by the confirmed Minister of Health Lorenzin regarding something that already on 16 February 2011 had been the reason for my intervention on the sites of our sector. The article in question was called “the isf visits to doctors are bogus”1.
Minister Lorenzin's sentence goes like this “Occorre garantire la veridicità delle comunicazioni che annualmente le organizzazioni farmaceutiche sono chiamate a rivolgere alle autorità di controllo sul numero dei sanitari visitati".
It is neither my intention nor my role to become a judge or anything else, but I would also like to remind the most inattentive readers that this issue had already been highlighted in my article published on February 20112. Some passages of that intervention, I believe are even more current today, also in consideration of the affirmations of Minister Lorenzin.
“Those who have been carrying out their activity as scientific informants for years will be able to confirm with facts what has been known for years. The number of annual visits per doctor established by the various regulations on scientific information approved in several Italian regions and by the state conference–regioni non è stato mai rispettato. In tutte le aziende infatti la richiesta di visite da effettuare al medico sono sempre state altissime. In passato una indagine sul numero dei medici visitati giornalmente dagli isf pubblicata su internet aveva già messo in evidenza svariate storture, ma ultimamente la pressione delle aziende sul numero dei medici visitati giornalmente e sul numero delle visite annue da effettuare è nuovamente esploso. Pur fissando teorici cicli di lavoro (da 4 a 5 annui) di fatto si chiedono agli isf di concentrare la loro attività su un numero ristretto di medici e su questi svolgere almeno 2 o 3 visite per ciclo di lavoro. Si tratta della famosa Share of Voice che ci dice, più visite più vendite. In sostanza 2 o 3 visite per 4 o 5 cicli