Brussels - Negotiations within the institutions of the European Union have finally led to a political agreement on the rules for the protection of those who courageously report to the authorities any illicit or fraudulent acts committed by the organizations or companies in which they work, whether they are public or private.
Gli informatori sono importanti per il buon funzionamento di un sistema democratico basato sullo Stato di diritto. È per questo motivo che dobbiamo garantire loro un livello di protezione elevato in tutta l’Unione. Non si può pretendere che la gente rischi la propria reputazione o il proprio lavoro per denunciare un comportamento illegale.
Tudorel Toader, Romanian Minister of Justice
Virginie Roziere (Group of the Progressive Alliance of Socialists and Democrats in the European Parliament) he has made the protection of whistle-blowers a crucial point in his work as an MEP. And the reason for this interest is easily understandable: the support of these
subjects would only help the EU to better control the causes of possible financial losses due in many cases to problems such as tax fraud, money laundering, public health problems, or the protection of consumers and their data, and much more. In fact, the lack of effort made so far to help these whistleblowers has resulted in losses of between €5.8 and €9.6 billion each year in the public procurement sector alone.
To ensure their protection, the new rules in this regard will make both internal and external communication channels available to anyone who wants to report unlawful acts within their working environment, being able to decide depending on the case whether to contact the person directly concerned, or if immediately report to the competent national authorities, or communicate with European plans such as EU institutions, bodies, offices or agencies.
To date, within the European Union, only ten countries have a whistleblower protection program, and among these is Italy.
In all these cases, a shield is ensured against whistle-blowers against possible retaliation or intimidation by colleagues or bosses, which will cover not only the person himself but also those closest to him such as friends and relatives. Of course, stay the possibility of requesting coverage even in the event that the disclosure of information is made publicly. In addition, theby informants will not only concern the physical and work, but will also guarantee psychological and legal support.
The agreement, at the moment provisional, must now pass to the formal examination of the governments of the 28 and of the Parliament.
Here are the main elements of the proposal.
- Reporting system: gli informatori saranno fortemente incoraggiati a usare prima di tutto i canali interni alla loro organizzazione per poi ricorrere a quelli esterni istituiti dalle autorità pubbliche. Si contribuirà così allo sviluppo di una cultura aziendale sana in società con oltre 50 dipendenti o comuni di più di 10 000 abitanti, in cui vi sarà l’obbligo di creare canali di segnalazione efficaci ed efficienti. In ogni caso, la protezione non sarà allentata qualora gli informatori decidano di rivolgersi direttamente a canali esterni.
- People protected by the new rules: the position of the Council has been maintained. Protected Persons match a large number of profiles who may acquire information about violations in a work context, such as workers, including national/local civil servants, volunteers and trainees, non-executives, shareholders, and so on.
- Scope of: in linea con la posizione del Consiglio, il compromesso prevede un ambito esteso che comprende settori come gli appalti pubblici, i servizi finanziari, la prevenzione del riciclaggio, la salute pubblica, ecc. Per motivi di certezza del diritto, un elenco di tutti gli strumenti legislativi dell’UE che vi rientrano è allegato alla direttiva. Gli Stati membri possono andare oltre tale elenco nell’attuare le nuove norme.
- Whistleblower support and protection measures: le due istituzioni hanno convenuto un elenco di quelle che possono essere considerate forme di ritorsione, compresi, come richiesto dal Consiglio, anche i tentativi o le minacce di ritorsione. Il testo concordato contiene importanti misure di protezione come l’esonero da ogni responsabilità connessa alla violazione del divieto di divulgare informazioni imposto per contratto o ex lege. La direttiva comprenderà anche un elenco di tutte le misure di sostegno che saranno adottate a favore degli informatori.
- Obligation to give feedback for authorities and companies: il termine per dare un riscontro resta quello della posizione del Consiglio, vale a dire l’obbligo di rispondere e dare seguito alle segnalazioni degli informatori entro 3 mesi (con la possibilità di portare il termine a 6 mesi per i canali esterni in casi debitamente giustificati).
- Public Disclosures: the Council's position is maintained with an article establishing the conditions to be met for a person who publicly discloses information to be protected by the new rules.
Related news: Whistleblower, it's the law. Those who report corporate wrongdoing cannot be fired or discriminated against
The law passed in Italy: Provisions for the protection of those who report crimes or irregularities of which they have become aware in the context of a public or private employment relationship
Editorial. The responsibility of the employer and the ISF
Criminal liability of Healthcare companies: not just a matter of 'Models'